Improteater

Impro ja improvisatsioon

Improvisatsiooni mõiste tuleb ladina keelest, sõnast imprōvidus mis koosneb eitamist väljendavast prefiksist im- ja prōvīsus, mida tõlgitakse ettenägemise aga ka ettehoolitsemisena. Sõna improviso     ladinakeeleline tähendus viitab seega otse ootamatusele, ettehoolitsuse puudumisele. Publiku ees improviseerija teeb kui hüppe tundmatusse.

Improteater ehk improviseeritud teater.
Improteater on niisugune  etenduse loomise viis kui tekst, karakterid ja tähendused sünnivad kohapeal, esinemishetkel ja publiku ees.  Improvisatsiooni kasutab töövahendina ka traditsiooniline  eri autorite näidendeid esitav  teater, kuid jätab improviseerimisetapi proovisaali seinte varjatuks ning  on meile valmis näitama vaid fikseeritud  tulemust – lavastust, kus juhuslikkus on viidud miinimumini ja mida siis saab detailideni korrata, kuni publikut jätkub. Parimail juhtudel kümneid aastaid. Improteatri artistid seavad endile keerukama ülesande, võttes enesele lavapüünel ka näitekirjaniku ja lavastaja vastutuse.

Improteatri etendused eeldavad artistidelt nii tähelepanu jaotamise kui keskendumisvõimet ning siin võib kohata tähelepanuväärset meisterlikkust.

Improteatri ajaloost

Improteatri juured on 14-16 sajandi itaalia tänavateatris, hiljem commedia dell`arte nime kandnud populaarses teatrižanris, kus valmiskirjutatud tekstiga näidendite asemel mängiti lugusid  värvikate tegelastega, kus vaid süžee oli üldjoontes kokku lepitud.
https://et.wikipedia.org/wiki/Commedia_dell%27arte

Improvisatsiooniharjutustest kasvas välja tõhus näitlejaõpe USAs 1940-1965-tel aastatel Viola Spolini laste ning täiskasvanute  näitlemistundidest ja  improkoolitustel. Tema poja Paul Sillsi trupp „The Second City“(1959) oli teenäitajaks improviseerijate  kasvamisel regulaarselt esinevaks improkomöödia trupiks, kel püsiväljund televisioonis ja  pidevad koolitused või showd  Second City lavadel Chicagos, Torontos ja Los Angeleses.  http://www.secondcity.com/  Tänapäeval on improtruppe loomulikult kõikjal ohtralt, impro juba arvestatava ajalooga  žanr ning hulgaliselt  maailmakuulsaid meistreid.

Euroopa improteatri üheks alustajaks ja massideni viijaks võib pidada Keit Johnstone www.keithjohnstone.com (UK), kes oma raamatus „Impro. Improvisation and the Theatre“(1979) kirjeldab oma tööd õpilastega ja analüüsib improviseerides toimuvat.

Tema kasutusse võetud ja promotud  teatrisport (USA s comedy-sport) s.o.  lühivormi impro võistlusmängud on levinud meelelahutus üle maailma ja pakub teatritegemise rõõmu kõigile kel näitlemise ja teatri vastu huvi.

Improteater Eestis

Alahindamata meie otsinguliste näitlejate ja näitetruppide eelnevaid katsetusi  kirjandusest sõltumata ennast laval väljendada, loeme esimesteks kaasaegse improteatriga alustamisele suunatud ettevõtmisteks Eestis 2007. – 2008. aastal teatriõpetajatele koostöös Soome „Stella Polarise“ improteatriga  Arena MTÜ korraldatud kursusi.

Õpetajate heakskiidul jõudsid impromängud  esmalt laste- ja noorteni. Rednar Annus: Olin alustanud 2007 magistriõpinguid  Helsingi Teatterikorkeakoulus, mille õppekavasse improteater iseenesestmõistetavana kuulus ja juhuste kokkulangemisel liitusin Austria algatatud rahvusvahelise õppeprojektiga. Nii olimegi juba 2008. mais  esimese Eesti improteatri  noortekoondisega võistlemas Euroopa kooliteatrite  Improvõistluselhttp://members.aon.at/pt-tp/champ.htm Turniiril saime väärika  kolmanda koha, uue uue ala uue tiimi nimeks saigi Impro-Nova    (muljed ja fotod esimestest improkogemustest vaata:  )  ja

järgmisel aastal sai selgeks, et Eesti vajab omakeelset improteatrit, Sündis

„Eesti Improteater“.

2009. aastal haaras improteatri õppimise võimalusest kinni hulk noori TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia lõpetajaid ja nendega koos panimegi kassi katusele – 2009.aasta  29. oktoobril läksime No99 Teatris lavale esimest korda teksti, laule või  ja samme õppimata etendust mängima, lootes vaid iseenesele ja impromiseerimisvõimele. Jarmo Hyttisega (“”Stella Polaris””, Helsingi)   koostöös tehtud meistriklass oli väldanud vaid 3 nädalat, aga etendus „Katusel kollane kass“ võeti soojalt vastu ja peale samavõrra õnnestunud etendusi Tartus tahtsime seda adrenaliini veel kogeda…

2009. oktoobris  alustanud Eesti Improteatri koosseis muutus sujuvalt aja jooksul, Artiste lahkus omi radu, liitus uusi  ja taasliitus endisi tegijaid. Oleme viimastel aastatel toonud rahva ette improetendusi lähiajaloo ainetel: “Sündinud Tallinnas, 20 sajandil”, maailmalõpuõuduse: “Katastroof”, seiklusliku õhtushow veidrast hotellist ja selle külalistest: “Paris Hilton Sweet”,   jätkuvalt püsib meie edetabelis impro lühivormidest koosnev igale peole ja koosviibimisele programmiks sobiv “Improproff”.   Kõigi improteatri lavastuste üheks osaliseks on alati publik. Peljata pole vaatajail  põhjust, teid ei paluta  laval üles astuma vaid ainult oma soovid või  eelistused enne etenduse algust välja öelda. Sisend publikult – inspiratsioon teoseks on ja jääb improteatris alati publiku valida, Muidu poleks etendus ju aus improvisatsioon, vaid päheõpitud tekstide ülesütlemine, Mitte originaal vaid kunagi kusagil mujal loodu koopia. Seda näeb aga igas tavateatris ja igal õhtul.  

Eesti Improteater loob igal etendusel uue maailma – uute tegelaste, uute suhete, uute laulude ja naljadega… tänaseks oleme seda teinud juba üle kahesajal korral.   Vaata tänaseks toimunud etendusi…